-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12733 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

لطفاً در مورد عكسها و تمثالهايي كه در مورد امامان معصوم وجود دارد در مورد اينكه اين تمثالها عرف شده اند و آنها را در درب ورودي هيات مذهبي قرار مي دهند چيست؟

چون نام مرجع تقليد خويش را ذكر نفرموده ايد در جواب به سوال شما فتواي حضرت امام خميني (ره) را ذكر مي كنيم.

مسالة 12ـ كشيدن صورت صاحبان روح از انسان و حيوان در صورتي كه به صورت مجسمه باشد حرام است، مانند آن كه از سنگها و فلزات و چوبها و مانند اينها درست مي شود. واقوي آن است كه در صورتي كه مجسم نباشد، جايز است اگر چه احتياط، ترك آن است. و تصوير غير صاحبان روح، مانند درختها و گلها و مانند اينها ولو اينكه مجسم شوند، جايز است. و بين اقسام تصوير از نقش و خط كشي و گل كشي و كندن و غير اينها فرقي نيست. و تصوير متداول در زمان ما با وسائل متداوله جايز است، بلكه ظاهر اين است كه اين كار جزء تصوير و صورت سازي نيست. و كما اينكه عمل صورت سازي از صاحبان روح بصورت مجسمه حرام است. كسب كردن با اين كار (صورت سازي) و گرفتن اجرت بر آن حرام مي باشد. اين تمامش در حرمت كردن صورتها بود، و اما فروختن و نگه داشتن و استعمال كردن آنها و نگاه به آنها، اقوي آن است كه همه اينها حتي مجسمه ها جايز است، البته نگه داشتن آنها در اطاق مكروه است.(1)

پس كشيدن اين تصاوير و استفاده از آنها جايز است ولي اگر تصويري مورد سوء استفاده قرار گيرد و موجب توهين به مقام ائمه (ع) اسلام شود استفاده از آن جايز نيست و اين عدم جواز به دليل ديگري است كه در باب امامت از آن بحث مينند.











منابع و مآخذ:

1 . تحرير الوسيله حضرت امام ، ج 2، ص349

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.